Nowe modele bizesowe

Pilna potrzeba kreacji nowych modeli biznesowych

Żyjemy w świecie charakteryzującym się zmiennością, niepewnością, złożonością i niejednoznacznością. Te cechy współczesności nazwane VUCA (będące akronimem angielskich słów volatility, uncertainty, complexity i ambiguity) determinują sposób formułowania nowych strategii zarówno państw jak i organizacji biznesowych.

Brak pewności i stabilności w odniesieniu do przyszłości szczególnie w biznesie, determinuje brak pewności i stabilności we wszystkich aspektach życia.

Sektor przedsiębiorstw potrzebuje zatem polityki dywersyfikacji dotychczas prowadzonej działalności w oparciu o posiadany potencjał tak, aby zoptymalizować prawdopodobieństwo przetrwania na rynku bez konieczności ponoszenia dodatkowych kosztów inwestycyjnych.

Trudną sytuację sektora biznesowego – szczególnie w okresie pandemicznym i postpandemicznym, potęguje widoczny w ostatnich latach trend cyfryzacji i automatyzacji procesów produkcyjnych i usługowych, który może doprowadzić w perspektywie długofalowej do istotnych zmian na rynku pracy oraz zmniejszenia konkurencyjności sektora MŚP, co z kolei pociągnie za sobą znaczącą redukcję klasy średniej - tryumf korporacji.

Według prognoz średnio 57% wszystkich miejsc pracy może przestać istnieć na skutek automatyzacji; w Polsce szacuje się, że będzie to średnio 40% wszystkich miejsc pracy. Prognozy wskazują także na to, że prawie połowa (47%) zawodów znanych obecnie zostanie zastąpiona pracą maszyn na przestrzeni najbliższych 25 lat. Dane wskazują, że jesteśmy w trakcie wielkiej, bezprecedensowej rewolucji, która tylko z pozoru dotyczy jesdynie świata technologii.

Szczególnie automatyzacja usług może spowodować znaczące zmiany w strukturze rynku pracy, co pociąga za sobą szereg nieprzewidywalnych problemów społecznych.

Procesy te z uwagi na ich racjonalny charakter będą zjawiskami nie do zatrzymania, gdyż konkurencyjność tych rozwiązań w aspekcie redukcji personelu, a więc rezygnowania z wysokich kosztów zatrudnienia będzie w przyszłości jedną z głównych przestrzeni konkurencyjności.

Należy zatem w porę dokonać szeregu przedsięwzięć niwelujących ewentualne skutki wskazanych wyżej procesów. Jednym ze sposobów zapobiegania negatywnym społecznie i gospodarczo skutkom cyfryzacji jest multiplikacja modeli bizesowych, przez co procesy automatyzacyjne będą wymagały w przyszłości większego zapotrzebowania na kadrę pracowniczą. Pomnożenie unikalnych modeli bizesowych może wpłynąć także, na skutek wywołanych procesów koniunkturalnych, na generowanie większej liczby podmiotów gospodarczych.

Publikacje naukowe w wielu przypadkach posiadają utylitarny, w tym gospodarczy charakter. Aby jednak dotrzeć do tych informacji i dodać do tego kontekst, konkretnego obszaru biznesowego, niezbędna jest specjalistyczna wiedza i umiejętność kreacji nowych modeli biznesowych. Środowiska gospodarcze nie zawsze dysponują tego rodzaju potencjałem, zaś sama umiejętność kreacji nowych modeli biznesowych wymaga także wiedzy o procesach kształtowania się przyszłych, globalnych płaszczyzn konkurencyjności stanowiących podstawę popytową dla podjęcia ryzyka związanego z wdrożeniem nowych pomysłów.